طهرانچی:
دانشگاه از منظر علمی باید جوان را باورمند تربیت کند
به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دانشگاه از منظر علمی هم باید جوان را باورمند تربیت کند.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، مراسم اختتامیه جشنواره امامت و مهدویت با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم برگزار شد.
طهرانچی در این مراسم با اشاره به اینکه این جشنواره فرصتی است تا در جمع علما و بزرگان تبیین نماییم که چرا دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه امامت و مهدویت ورود کرده است، اظهار داشت: سؤالی که مطرح می شود، اینست که آیا برگزاری جشنواره امامت و مهدویت صرفا از نگاه تعظیم شعائر الله است یا نگاه عمیق تری به این مورد داریم. این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی لازمه حرکت جدی در مسیری است که دانشگاه بتواند به تربیت انسان منتظر و جامعه منتظر بپردازد.
وی اضافه کرد: از منظر دینی؛ خداوند در آیه ۶ و آیات پایانی سوره مبارکه روم به ما تذکر می دهد که در جریان تمدن علمی خویش را خودباخته نبینیم و وعده الهی حق است و نباید نسبت به کسانی که «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» هستند، احساس حقارت کرد. خداوند متعال در قرآن کریم به اهل ایمان و عمل صالح وعده داده که روزی آنها را بر اهل زمین حکمران می کند و آن روز جامعه دینی تشکیل خواهد شد (آیه ۵۵ سوره نور). آن روز خوف از جامعه رخت بر می بندد و امنیت از هر منظر در جامعه حاکم خواهد شد اما رابطه الهی با این وعده الهی چیست؟
طهرانچی تصریح کرد: اگر به آن چه در جامعه آرمانی اسلام اتفاق می افتد، اعتقاد داریم، پس دانشگاه مأمور است در این راه تحقیق کرده و آنرا تبیین کند. اما رسالت دانشگاه در برخورد با مبحث امامت و مهدویت که بنیان تمدن نوین اسلامی است، آیا یک نگاه صرفا ایمانی است یا نگاه توأمانی علم و ایمان؟ حقیقت اینست که دانشگاه از منظر علمی هم باید جوان را باورمند تربیت کند تا جوان به علم و ایمان باور داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه باورساز است، اظهار داشت: علم می تواند باور و ایمان را تخریب کند. آیا دانشگاه که نهاد برآمده از غرب است، می تواند باوری همسان باور ایمانی ما بسازد؟ دانشگاه یکی از کنشگران عرصه تعلیم و تربیت است که در کنار خانواده، محیط کار، محیط رفاقتی و جامعه در تعلیم و تربیت جوانان نقش دارد. تعلیم و تربیت حوزه ای است که باور را می سازد و همت را تقویت می کند ازاین رو باید باور جهت مند باشد.
وی افزود: یونیورسیته الگوی کوچکی از جامعه درحال ساخت غرب برای خلق و پیاده سازی مفاهیم راهبران فکری و سیاسی در خلق جامعه غرب بود که آنرا از راه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی پیگیری کند. ازاین رو آن چه بعنوان تمدن غرب پیش روی ماست، سبک زندگی محصول دانشگاه غرب است و سؤالی که مطرح می شود، اینست که آیا دانشگاه ما هم می خواهد مسیر تقلیدی غرب را طی کند؟ حقیقت اینست که خیلی از مفاهیمی که از دانشگاه غرب به ما منتقل می شود، در قالب تضاد و تعارض علم و دین غرب است نه متناسب با جامعه ما و این رویه دین ستیزی و دین گریزی در متن تربیت غرب قرار گرفته است. بنابراین است که غرب اساس دانشگاه خویش را در تضاد علم و دین کلیسایی تعریف کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به نظریه «ایان باربور» در رابطه با رابطه علم و دین اظهار داشت: در این نظریه نسبت علم و دین، تعارض، استقلال یا وحدت مطرح می شود. البته باید توجه داشته باشیم که این دسته بندی در ارتباط با علم و دین کلیسایی است نه اسلام ناب ما. آن چه در علم غرب وجود دارد، محدود به ظاهر دنیاست و در آن رابطه ملک وملکوت وجود ندارد و رب العالمین را نمی بینند. بنابراین غربی ها به این نتیجه رسیده اند که ایمان را از حوزه اجتماعی به حوزه شخصی انتقال داده و جامعه را مبتنی بر علم راهبری کنند.
طهرانچی افزود: علم غرب نگاه خویش را دارد و علوم معارفی ما هم نگاه دیگری است. آیا فرد دریافت کننده این علوم می تواند در این دوگانگی تخریب نشود؟ علم و ایمان چهار وجه دارد که شامل تلازم، استقلال، تغافل و تعارض است. ما معتقدیم که دانشگاه در پراختن به اصول اخلاقی، اعتقادی و علمی مسئول است و این سوال مطرح است که راهی که دانشگاه های ما تاکنون رفته اند، می تواند در تربیت راهگشا باشد؟ پاسخ منفی است چون که جوانان ما در یک تعارض قرار گرفته اند و جامعه شناسی ما با نگاه و باور ایمانی جوان در تضاد است. ازاین رو باید دانش و بینش را همسان و به موازات یکدیگر پیش ببریم.
وی ادامه داد: دانش و بینش به موازات هم پیش نمی روند مگر آنکه در بحث علم و آنجایی که می خواهیم به نظریه ها بپردازیم، اصول و قواعد حاکم و سنت های الهی را بعنوان شرط لازم نظریه ها لحاظ نماییم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه دارای ابعاد فرهنگ، علم و ایمان است تا بتواند انسان مؤمن و عالم و شاکر تربیت کند. مودت و همبستگی اجتماعی هم باید برپایه مودت فی القربی باشد و دانشگاه باید به این مورد بپردازد چون که اگر دانشگاه، دانشگاهی اجتماعی بود، باید مقوم خدامحوری که الفت، امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه را توسعه می دهد، باشد. ازاین رو دانشگاه باید چارچوبی بسازد که در سنت و قواعد حاکم، قواعد الهی را حاکم کند. در این صورت دیگر تعارض علم و دین نخواهیم داشت.
طهرانچی با اشاره به اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی علم و دین را به موازات دنبال می نماییم، اظهار داشت: از این روست که در برگزاری چنین جشنواره و مراسم هایی نگاه صرفا ایمانی به مبحث نداریم و به صورت علم پایه به این مورد می پردازیم.
وی تصریح کرد: در حوزه علم، ما نیازمند علوم اجتماعی و دیگر حوزه های دانشی جدید هستیم چون که نمی خواهیم تنها گزاره ها را از قرآن استخراج نماییم بلکه می خواهیم بنیان ها را از قرآن و مکتب خاندان (ع) بگیریم. این مورد در کنار اجماع دانشمندان، شرط ضروری است و باید این مسیر را دنبال نماییم تا حرکت رو به جلو و جدی داشته باشیم.
طهرانچی در انتها تصریح کرد: ما در آغاز راه هستیم و در رستاخیز علمی کار را شروع کردیم اما پیشرفت علمی نیازمند تولید نظریه و کارهای جدی علمی است. بدون شک جهان در انتظار عدالت و عدالت در انتظار ظهور است و پایان انتظار، فرج است.
اللهم عجل لولیک الفرج.
منبع: پرتوبلاگ
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب