پرتو بلاگ
با خنك كردن دمای قطعات؛

الماس خودرو های برقی را سریع تر شارژ می کند

الماس خودرو های برقی را سریع تر شارژ می کند

پرتوبلاگ: بتازگی لایه ای حاوی الماس مصنوعی تولید شده که می تواند دمای قطعات الکترونیکی را کاهش داده و همین طور شارژ باتری های خودرو های الکتریکی را نیز تسریع کند.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از مهر، الماس به سبب هدایت حرارتی فوق العاده بالا شناخته شده است. این ماده برای خنک کردن قطعات الکترونیکی با چگالی توان بالا، مانند پردازنده ها، لیزرهای نیمه هادی یا وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مناسب می باشد. پژوهشگران در موسسه فرانهوفر موفق به ساخت غشائی شدند که حاوی الماس مصنوعی است.
این نانوغشاء می توانند در قطعات الکترونیکی استفاده شده و در نتیجه بار حرارتی را تا ده برابر کم کند. این کار به بهبود عملکرد و افزایش عمر مفید خودرو های الکتریکی کمک می نماید و زمان شارژ باتری را به میزان قابل توجهی کم می کند.
افزایش چگالی توان و در نتیجه اتلاف حرارت بیشتر در قطعات الکترونیکی نیازمند مواد جدید است. رسانایی حرارتی الماس چهار تا پنج برابر بیش از مس است. به همین دلیل، وقتی صحبت از قدرت خنک کنندگی در حمل و نقل الکتریکی، سلول های فتوولتائیک یا سیستم های ذخیره سازی به میان می آید، ماده بسیار جالبی است.
تا قبل از این، سینک های حرارتی تولید شده از صفحات مسی یا آلومینیومی، سطح ساطع کننده حرارت را افزایش داده اند، بدین سبب از لطمه ناشی از گرمای بیش از اندازه جلوگیری می کنند. اما این غشاء حاوی الماس که از موی انسان باریک تر است می تواند قدم بلندی به سمت بهبود عملکرد شارژرهای خودرو باشد.
این نانوغشاء پتانسیل کاهش بار حرارتی اجزای الکترونیکی مانند تنظیم کننده های جریان در موتورهای الکتریکی را به میزان ده برابر دارد. در نتیجه راندمان انرژی، عمر مفید و عملکرد جاده ای خودرو های الکتریکی بطور قابل توجهی بهبود می یابد. مزیت دیگر این فناوری آنست که هنگام استفاده در شارژر، سرعت شارژ پنج برابر بیشتر می شود.
دکتر ماتیاس موهل، رییس گروه فناوری های الماس در فرانهوفر آمریکا می گوید: «ما می خواهیم لایه مس را با نانوغشای الماسی خود جایگزین نماییم، که در انتقال گرما نسبت به مس بسیار مؤثرتر است. از آنجا که غشای ما انعطاف پذیر و آزاد است، می توان آنرا در هر نقطه از قطعه یا مس قرار داد یا مستقیماً در مدار خنک کننده ادغام کرد.»
موهل و همکارانش با رشد نانوغشاء الماس پلی کریستالی بر روی یک ویفر سیلیکونی مجزا، سپس جدا کردن و حکاکی کردن لایه الماس به این امر رسیدند. این کار منجر به یک لایه الماس صاف و آزاد می شود که می تواند در دمای پایین در حدود ۸۰ درجه سانتیگراد گرم شود و به قطعه متصل شود.
این نانوغشا را می توان در مقیاس ویفر (۴ اینچ و بزرگتر) تولید کرد که آنرا برای کاربردهای صنعتی مناسب می کند. قبلاً یک پتنت برای توسعه این فناوری ثبت شده است. آزمایش روی اینورترها و ترانسفورماتورها در بخشهایی نظیر حمل و نقل الکتریکی و مخابرات امسال شروع می شود.


منبع:

1402/12/20
08:46:36
5.0 / 5
284
تگهای خبر: الكترونیك , باتری , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog