پرتو بلاگ
توسط محققان دانشگاهی انجام شد؛

دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی در جوجه ها

دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی در جوجه ها

پرتوبلاگ: طرح دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی با بهره گیری از برخی ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها و پروبیوتیک ها در جوجه های گوشتی آرین انجام شد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی با بهره گیری از برخی ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها و پروبیوتیک ها در جوجه های گوشتی آرین» عنوان طرح پسادکتری لیلی جمشیدی است که با هدف کاهش فشار گرمایی در جوجه های گوشتی برای تولید محصولات بیشتر و باکیفیت تر با حمایت بنیاد ملی علم ایران و با راهنمایی سیدعبدالله حسینی درحال انجام آنست و بنیاد ملی علم ایران هم از انجام این طرح حمایت می کند.
جمشیدی با مدرک دکتری تخصصی علوم دامی - علوم دامی تغذیه دام و طیور از دانشگاه ایلام درباره ی علت انجام این طرح توضیح داد: در ایران مرغداری ها و محیط های پرورش به طور معمول محیط های پرتنشی هستند که البته در مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی کشور استرس گرمایی هم به تنش های این محیط اضافه می شود.
وی افزود: این مشکلات سبب شده است تا تعداد دوره های جوجه ریزی کم شود و در مجموع در نقاط مختلف کشور در فصول گرم سال، تنش در سالن های پرورش وجود داشته باشد. افزایش تقاضا برای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت طیور در سرتاسر دنیا و افزایش تولید آن در کنار تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمای جهانی، تأثیر زیادی بر گله های دامی خصوصاً طیور، که حساسیت بیشتر به استرس گرمایی دارند، گذاشته است. بدین سبب باید بدنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد جوجه ریزی در سال و کاهش فشار گرمایی در گله جوجه های گوشتی باشیم. به همین دلیل، این پژوهش برای دست یابی به دانش فنی تولید افزودنی مناسب برای کاهش عوارض ناشی از شرایط تنش گرمایی در جوجه های گوشتی آرین به انجام می رسد.
جمشیدی تاکید کرد: این تحقیق می تواند به دست یابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی، استفاده از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در راستای افزایش اثرگذاری ویتامین ها و تعیین سطح مناسب مواد مغذی در وضعیت تنش گرمایی در جوجه های گوشتی آرین کمک نماید و از نتایج آن مدیران مزارع مرغ گوشتی، مزارع مرغ مادر، مزارع مرغ تخم گذار و کارخانه های خوراک دام بهره گیرند.
وی در آخر اشاره کرد: یکی از اشکالات رایج در طرح های حوزه کشاورزی و دامداری، این است که نیاز به تحقیقات میدانی دارد و از آنجائیکه برای این تحقیق، بازه زمانی یک ساله در نظر گرفته شده، این زمان، اندک است. حتی مراحل اول و دوم این تحقیق را عملاً در پاییز و زمستان نمی توان انجام داد چون این تحقیق، به استرس گرمایی وابسته است و همین مورد انجام تحقیق را زمان بر می کند.

1403/02/25
12:40:28
5.0 / 5
388
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog