پرتو بلاگ
رئیس فرهنگستان علوم تاكید كرد

لزوم تعریف مشترک از مرجعیت علمی

لزوم تعریف مشترک از مرجعیت علمی

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس فرهنگستان علوم با تکیه بر لزوم تعریف مشترک از مرجعیت علمی اظهار داشت: باید الگوی مرجعیت برپایه مزیت بومی و ملی داشته باشیم.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبردزفولی در نشست مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم با تاکید بر عرضه تعریف واحد از مرجعیت علمی اظهار نمود: در نخستین گام باید به نقطه مشترک در مرجعیت علمی برسیم تا بدانیم که هدفمان از مرجعیت علمی چیست، باید برای مرجعیت علمی یک چارچوب مشترک پیدا نماییم. اگر این گونه شود یک گام بزرگ رو به جلو برداشته ایم و آن وقت می توانیم در رابطه با اجزا و ابعاد آن تصمیم گیری نماییم.
وی ادامه داد: باید به این مورد توجه گردد که اگر تعاریف مختلف از مرجعیت علمی عرضه شود و هر کس از ظن خود آنرا پیش ببرد در نهایت نتیجه ای برای کشور نخواهد داشت. بنابراین باید الگوی مرجعیت برپایه مزیت بومی و ملی داشته باشیم.
وی افزود: در این راه ضروری است نظر ات علمی خودمان را در علوم تجربی، کاربردی و حتی در علوم انسانی در معرض دید جهانیان قرار دهیم. یعنی ترسی از این که مباحثه ها و نظریه های اسلامی یا علوم انسانی خودمان را طرح نماییم، نداشته باشیم. بنابراین رقابت جهانی را نباید به هیچ عنوان کنار بگذاریم.
به نقل از ایشان، حضور در رقابت های جهانی به معنای پذیرفتن همه قواعد و ضوابط آنها نیست بلکه باید نظریه های ما هم در آنها گنجانده شود. اینها آن نکاتی است که وجه تمایز ما می شود. یعنی باید تجربه مثبت بشری مورد استفاده قرار گیرد و ظرفیت تمدنی خودمان را هم در آن باز نماییم. اگر این کار را کردیم می توانیم به نقطه بعدی برسیم.
رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: هر دانشمندی می خواهد زکات علم خودش را نشر دهد، در حوزه های علمیه پرورش شاگرد مدنظر است و آن کسی که مرجع می شود و به سطوح بالا می رسد، کتاب یا حاشیه کتب می نویسد. البته همه علما و مجتهدین کتاب جدید ننوشتند بلکه برخی خلاقیت ها و نوآوری هایشان را در چارچوب حاشیه کتب منتشر نموده اند، در واقع انتشار علم را با کتاب منتقل می کنند.
مخبردزفولی اظهار داشت: انتشار علم در نظام دانشگاهی لزوما مانند حوزه های علمیه نیست و در کنار کتاب، مقاله هم مدنظر است، در دانشگاه هنوز به نوشتن کتاب مرجع عادت نکردیم. پس این نقص ماست و باید به سمتی برویم که جسارت نوشتن کتاب های مرجع در سطح جهانی را پیدا نماییم و دیگران برای یادگیری یافته های جدید علمی به این کتابهای مرجع رجوع کنند تا نتیجه آن پیشرفت علمی و ترویج زبان فارسی بعنوان زبان علم شود. حقیقت اینست که هم مقاله و هم کتاب باید مدنظر باشد.
وی با تکیه بر خلق ثروت اظهار نمود: بزرگترین خلق ثروت استادان دانشگاه، تربیت نیروی متخصصی است که به اداره کشور کمک می کنند و هیچ ثروتی قابل مقایسه با این ثروت نیست، بخصوص اگر تربیت نیروی انسانی متخصص واجد دوبال علم و ایمان باشد.




منبع:

1403/04/03
11:10:12
5.0 / 5
192
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , دانشمند , متخصص
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog