پرتو بلاگ
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت:

حمایت معاونت علمی از تجاری سازی پروژه های فناورانه کریسپر

حمایت معاونت علمی از تجاری سازی پروژه های فناورانه کریسپر

پرتوبلاگ: به گزارش پرتوبلاگ، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت با معرفی کاربردهای فناوری کریسپر از حمایت های متنوع ستاد و معاونت علمی در راه تجاری سازی و کاربردی سازی این فناوری اطلاع داد.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مصطفی قانعی که در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک در نشستی با محوریت فناوری کریسپر و تجاری سازی این فناوری سخن می گفت ضمن اشاره به اهمیت این فناوری در دانش ژنتیک و موضوعات کلیدی در رابطه با این فناوری بیان نمود: حوزه در ارتباط با تشخیص های مولکولی از راه کریسپر و همینطور دست ورزی روی باکتری ها دو مبحث مهم در این فناوری به شمار می روند.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت اظهار داشت: کریسپر نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که می تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک های زیادی داشته باشد. در روش کریسپر، دانشمندان می توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح کنند. آنها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم می گذارند.
قانعی ضمن اشاره به آمادگی کامل معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برای تجاری سازی پروژه های فناوری کریسپر اظهار داشت: انجمن ژنتیک ایران هم باید مشخص نماید با عنایت به بازار شش میلیارد دلاری که زیست فناوری در سال ۲۰۲۶ از اقتصاد حوزه سلامت خواهد داشت، چه برنامه ای برای افزایش سهم ایران از این بازار دارد و در آینده پیش رو، کشورمان چه سهمی از فناوری کریسپر در داخل کشور و خارج کشور به خود اختصاص خواهد داد. باید سهم ایران از زیست فناوری گیاهی، زیست فناوری جانوری و سلامت مشخص شود و با عنایت به ظرفیت ایران در نیروی انسانی، میتوان در صورت حمایت و برنامه ریزی صحیح، سهم مطلوبی از این بازار ۶میلیارد دلاری را به کشور اختصاص داد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت با تاکید بر شناخت فناوری های سهل الوصول و زودبازده تر اظهار داشت: ایران باید با عنایت به ظرفیت زیرساختی، دانشی، مالی و نیروی انسانی خود به سرعت در این عرصه اولویت بندی کند و تحول در راه توسعه کاربردها و تجاری سازی فناوری کریسپر با تأمین مالی، سرمایه گذاری خطر پذیر و تربیت نیروی انسانی متخصص در این عرصه محقق می شود که معاونت علمی در همه زمینه ها آمادگی دارد که حمایت های لازم را انجام دهد.
گفتنی است، ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک از ۱۷ تا ۱۹ تیرماه سالجاری در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است.


منبع:

1403/04/19
15:09:23
5.0 / 5
269
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog