پرتو بلاگ
رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر تاكید كرد

جذب 40 نخبه جوان طی یک سال گذشته

جذب 40 نخبه جوان طی یک سال گذشته

به گزارش پرتوبلاگ، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش افراد نخبه و جوان از دانشگاه های داخل و خارج را یکی از مهم ترین برنامه های دانشگاه دانست و اظهار داشت: طی یکسال اخیر ۴۰ عضو هیات علمی نخبه با این سیاست جذب دانشگاه شدند و برخی از پرونده ها جذب هم در دست بررسی می باشد.


به گزارش پرتوبلاگ به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در نشست با خیرین حوزه آموزش عالی با اشاره به اینکه بیشتر از ۷۰ سال از فعالیت علمی این دانشگاه در صحنه آموزش عالی کشور می گذرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی ۱۸ دانشکده، ۱۴ پژوهشکده و ۳۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است. همینطور دانشگاه دارای ۴ پردیس همچون بندر عباس، ماهشهر، کیش و گرمسار و یک پارک علم و فناوری می باشد که بخشی از این پارک در اطراف دانشگاه در خیابان ولیعصر و بخش دیگر آن هم در اطراف تهران یعنی شهریار قرار دارد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از ۱۸ دانشکده دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارتباط با رشته های علوم همچون فیزیک و ریاضی و مابقی دانشکده ها به رشته های فنی و مهندسی مرتبط می باشد و از همان زمان اولیه تاسیس رشته های فنی و مهندسی که با ۶ دانشکده آغاز شد تا به امروز عمدتا سعی شده است رشته هایی که تاسیس می شوند مورد نیاز جامعه باشند. به طوریکه علاوه بر راه اندازی یک سری رشته های مشابه مثل مهندسی عمران و شیمی، یک سری رشته های منحصر به فرد نظیر مهندسی پلیمر، مهندسی دریا، مهندسی نساجی و غیره داریم که همه این دانشکده ها در سه سطح کارشناسی تا دکتری دانشجو پذیرش می کنند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد، تصریح کرد: حدودا از حدود ۱۴ هزار دانشجویی که در این دانشگاه داریم بخش عمده ای از ورودی های ما در دوره تحصیلات تکمیلی پذیرش می شوند. به طوریکه سالیانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر دانشجوی دوره کارشناسی و بیشتر از ۲۵۰۰ دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی جذب می نماییم.
رهایی همینطور تصریح کرد: حدودا از سالهای ۸۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر تلاش کرد علاوه بر فعالیتهای آموزشی، به سمتی حرکت نماید که یک سری طرح های بزرگ و کلان را به اجرا بگذارد. در نتیجه واحدهای تحقیقاتی و پژوهشکده ها تاسیس شدند و مزیت این واحدها اینست که در این مراکز جمعی که حضور دارند اشتغالشان در زمینه های تحقیقاتی است به طوریکه رشته های مختلف دور هم جمع می شوند و مجموعه ای از افراد با زمینه های تحقیقاتی متفاوت حضور دارند.
رهایی خاطرنشان کرد: در یک دوره ای در کشور که قرار بود طرح های بزرگ و کلان ملی صورت گیرد از ۴۰ طرح ملی تعداد ۱۶ طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار نمود: ما برای توسعه فعالیتهای در ارتباط با فناوری نیازمند تاسیس مراکز رشد بودیم که خوشبختانه این مراکز شکل گرفت و روند توسعه ای پیدا کرد تا امروزه به پارک علم و فناوری تبدیل شدند که دو ساختمان اصلی و دو ساختمان مشارکتی با برخی صنایع مجموعه مشترک دارد. در واقع ما زمینی در شهریار داریم که در آن زمین مجموعه ای از واحدهای فناوری توسعه پیدا می کنند و شرکتهای دانش بنیان در آن زمین مستقر می شوند.
رهایی اضافه کرد: همانطور که عنوان شد ۴ پردیس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است که یکی از این پردیس ها پردیس دریاساحلی بندر عباس است در سال ۱۳۶۵ به علت اهمیت توسعه فعالیتهای دریایی تاسیس شد و فعالیتهای خوبی در این مرکز صورت می گیرد و ما تمامی رشته های در رابطه با دریا همچون مهندسی سواحل، مهندسی معماری و سازه کشتی را راه اندازی کردیم و جز معدود دانشکده های مهندسی دریا در کشور است که به راه افتاده است.
وی اظهار نمود: پردیس دوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ماهشهر در حوزه صنایع پتروشیمی راه اندازی گردید، مابقی پردیس ها هم در کیش و گرمسار فعال شدند. بعضی از پردیس ها در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و برخی هم نظیر پردیس کیش صرفاً در دوره تحصیلات تکمیلی فعالیت خویش را ادامه می دهند.
رهایی به خط و مشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره نمود و اظهار داشت: ما یک چارچوب کلی برای فعالیتهای کلان دانشگاه تعریف کردیم که در ۴ محور ترسیم شده است. به طوریکه یک محور در حوزه فعالیتهای دریایی، بخشی در حوزه فعالیتهای هوایی(هوا فضا) و قسمتی دیگر هم در ارتباط با فناوری های نوظهور فعالیت می نمایند و معتقد هستیم این فناوری ها امروزه در همه جا ظهور پیدا می یابند که بخشی از آن هوش مصنوعی می باشد.
وی هوش مصنوعی را بعنوان یکی از ملزومات مهم پیشرفت کشور دانست و اظهار داشت: ما در دانشکده مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی برق سه هسته هوش مصنوعی را ادغام کردیم و در نهایت یک پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شد. امروز خیلی از ارگان ها دانشگاه را بعنوان قطب هوش مصنوعی می شناسند و تمام نیازهای نیروهای مصنوعی در این ارتباط به دانشگاه ما منعکس می شود و خیلی از ارگان های بخش خصوصی و دولتی با این بخش دانشگاه همکاری دارند.
به نقل از ایشان، درخواست دارم صاحبنطران اگر در زمینه هوش مصنوعی نیازهایی دارند از کمک های مجموعه هوش مصنوعی ما که در کشورکم نظیر است استفاده نمایند. همچنان که مقرر است در زمینه هوشمند سازی صنعت نفت اقداماتی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت بگیرد.
به نقل از ایشان، تلاش زیادی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر می شود تا بتوانیم افراد جوان که جایگاه علمی خوبی دارند و در داخل و خارج فارغ التحصیل می شوند جذب دانشگاه شوند که طی یکسال اخیر ۴۰ نفر جذب شده است و تعدادی هم پرونده در این حوزه در دست بررسی می باشد و جذب نخبگان جوان را بعنوان یکی از برنامه های دانشگاه دنبال می نماییم.
او در آخر تصریح کرد: در زمینه انرژی هم امسال دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعنوان قطب انرژی کشور شناخته شد و مقرر است امکاناتی در این حوزه شامل انرژی پاک، فسیلی و غیره در دانشگاه اضافه شود.





منبع:

1403/05/15
09:34:08
5.0 / 5
237
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , صنعت
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog