پرتو بلاگ
معاون علمی رییس جمهور :

فرآیند تأمین مالی شرکت های دانش بنیان تسهیل می شود

فرآیند تأمین مالی شرکت های دانش بنیان تسهیل می شود

به گزارش پرتوبلاگ، معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: با عنایت به اهمیت سازوکارهای تأمین مالی شرکتهای دانش ‎بنیان به دنبال تشکیل یک کارگروه تخصصی در این مورد هستیم تا فرایند تأمین مالی این شرکت ها تسهیل شود.



به گزارش پرتوبلاگ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست انجمن ملی شرکتهای صنایع پیشرفته صنعت و معدن با حضور حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و اعضای هیئت مدیره این انجمن در محل معاونت برگزار گردید.
افشین طی سخنانی در این جلسه ضمن اشاره به آمادگی جهت استفاده از ابزارهای حمایتی و تسهیل فرایند رشد و رونق شرکتهای بزرگ دانش بنیان اظهار داشت: انجمن ها و تشکل ها و اتاق بازرگانی را بازوی کمکی معاونت علمی می دانم و از مشاوره ها، دیدگاه ها و راه کارهای اعضای این انجمن ها به شکل عملیاتی استفاده خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه حمایت های دولتی در جهت تسهیل فعالیت بخش خصوصی است، افزود: در چارچوب یک زیرکارگروه تخصصی، مسائلی که شرکتهای دانش بنیان بزرگ مطالبه دارند، به شکل موردی و متمرکز، پیگیری می شود که این مسائل می توانند از جنس هماهنگی های بین دستگاهی، تعامل از جانب معاونت برای رفع یک تعارض خاص، تعریف یک سازوکار جدید، کمک به تأمین مالی و تنظیم گری و تسهیل گری باشد. در چارچوب این زیرکارگروه، چالش ها و مسائل به شکل شفاف مطرح شده و پیگیری خواهند شد. حل و رفع مسائل و مشکلات شرکتهای دانش بنیان بزرگ و صنعتی اساسا به حل چالش شرکتهای دانش بنیان نوپا و کوچک تر هم کمک خواهد نمود.
معاون علمی رئیس جمهور قانون جهش تولید دانش بنیان را قانونی مترقی و در آغاز مسیر خود دانست و تاکید کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان، نوپا و هنوز در شروع راه است و دست کم باید چند سال از اجرای آن بگذرد تا نقاط ضعف و قوت این قانون مشخص شود. هنوز ظرفیتهای این قانون اجرایی نشده است و معتقدم باید برای شناخت ابعاد و زوایای آن، استمرار داشته باشیم و فرصت لازم را اختصاص بدهیم.
افشین ضمن اشاره به تدارک شکل گیری کارگروه تخصصی تأمین مالی برای شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: با عنایت به اهمیت سازوکارهای تأمین مالی شرکتهای دانش ‎بنیان به دنبال تشکیل یک کارگروه تخصصی در این مورد هستیم تا در کنار حمایت های صندوق توسعه ملی و سایر مسیرهای حمایتی، فرایند تأمین مالی این شرکت ها تسهیل شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ضمن اشاره به پشتیبانی از تعریف جایزه یا نشان حمایتی را بعنوان یک برند شاخص در زمینه دانش بنیان و صادرات محصولات این حوزه اظهار داشت: این نشان می تواند صرفاً به یک مدیر اعطا شود و بعنوان یک جایزه شاخص و نشان منحصر به فرد در این عرصه شناخته شود. دنبال این هستیم که به هسته اصلی دانش بنیان اهمیت دهیم و از آن حمایت نماییم.
وی اضافه کرد: محصولات دانش بنیان صادرات محور یعنی محصولی که دانش بنیان بوده، دارای بازار بین المللی باشد و به صورت مستمر در یک یا چند کشور فروش داشته باشد، به این معنا که از صادرات پایدار برخوردار باشد، نشان داده است این محصول دانش بنیان، به بازار صادراتی نفوذ پیدا کرده ضمن آن که از مقبولیت پایدار برخوردار می باشد و در چارچوب جایزه صادراتی دانش بنیان که توسط اتاق بازرگانی اعطا می شود، حمایت خواهد شد. اعطای این جایزه به شرکت ها و شناخت ظرفیت ها را اتاق بازرگانی انجام خواهد داد، اما معاونت علمی برای چگونگی اعطای این جایزه برنامه ریزی جدی خواهد داشت.
افشین با تکیه بر اینکه منع واردات محصولاتی که دارای تولید دانش بنیان داخلی باکیفیت و شرایط مطلوب هستند، به شکل موردی و پیگیرانه از جانب معاونت و متناسب با هر دستگاه پیگیری خواهد شد افزود: در مواردی که مابین معاونت علمی و یک دستگاه یا وزارت خانه در رابطه با یک محصول اتفاق نظر باشد، اساسا پشتیبانی از تولید داخل، استفاده از آن و منع استفاده از نمونه وارداتی به شکل جدی پیگیری می شود.
وی در ادامه بیان نمود: این انجمن می تواند دامنه گسترده تری برای شرکتهای بزرگ دانش بنیان بزرگ متصور شود و شرکتهای مشاوره و صادرکنندگان دانش فنی را هم در این انجمن جای دهد.
معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که بیان مشکلات و پیگیری مطالبات انجمن، پیگیری های حمایتی و ترویجی به صورت مثال همراه کردن یک مدیر و حل کردن مسائل با دستگاه ها و وزارت خانه ها، تعریف بسته های حمایتی مفید، پیدا کردن راهکارهای حمایتی مفید در چارچوب یک سازوکار مشخص و به شکل موردی در چارچوب این جلسات مطرح شود.
در این نشست، گزارشی از نحوه شکل گیری، تشکیل هیئت مؤسس و اساس نامه، فعالیتهای انجمن، پیگیری های انجام شده و مطالبات شرکتهای عضو عرضه شد.
انجمن ملی شرکتهای صنایع پیشرفته صنعت و معدن آذرماه سال ۱۴۰۱ با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شکل گرفت و معیار عضویت شرکت ها در این انجمن، فروش سالیانه بیشتر از پنج میلیون یورو، سالیانه ۵۰۰ هزار یورو هزینه پژوهش و توسعه یا بیشتر از پنج درصد هزینه پژوهش و توسعه نسبت به فروش، تعداد ۱۰۰ نفر پرسنل و ۵۰۰ هزار یورو صادرات قرار گرفت.
در بدو تاسیس این انجمن، ۲۶ شرکت عضو آن بودند که حالا تعداد اعضا به ۴۳ شرکت رسیده است. شرکت هایی که این خصوصیت را داشته باشند بیشتر از ۷۰ شرکت است که اعضای انجمن توانسته اند ضمن فروش ۱۵ هزار میلیارد تومانی، زمینه را برای اشتغال بیشتر از ۱۰ هزار نفر فراهم نمایند.


منبع:

1403/05/30
10:30:20
5.0 / 5
236
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , صنعت , فناوری
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ساخت بلاگ

پرتو بلاگ Parto Blog