دانشجویان حسابداری چه مطالباتی دارند؟
به گزارش پرتوبلاگ، اصفهان تغیبر واحدهای درسی، افزایش دروس عملی، تعریف دروسی مبتنی بر هوش مصنوعی، ارتباط با صنعت، آموزش مهارت های نرم افزاری و تأسیس سازمان نظام حسابداری، بخشی از مطالبات دانشجویان حسابداری است
علیرضا خسروانیان، دانشجوی حسابداری دانشگاه خوراسگان به ایسنا اظهار داشت: سرفصل های دروس حسابداری از لحاظ علمی در دانشگاه های کشور دارای اشکال هستند. برای نمونه در واحدهای درسی تخصصی دروس حسابداری، بخش مباحث مالیاتی دارای دو درس چند واحدی است که یکی از دلایل فرار در یادگیری مباحث است. بهتر است که مباحث تخصصی دروس حسابداری به شکل تخصصی تدریس شوند. ضروری است که دروسی که تحت عنوان یک و دو (پیش نیاز) عرضه می شود، پشت سر هم بوده و با چندین ترم فاصله عرضه نشود. بهتر است که این دروس به شکل تخصصی و در دو قسمت عملی و نظریه درسی تدریس گردد.
او ضمن اشاره به بازار کار خوب رشته حسابداری در بین رشته های علوم انسانی، اظهار نمود: این بازار کار خوب درصورتی محقق می شود که دانشجوی حسابداری با مسائل روز حسابداری آشنا باشد. در دانشگاه های کشور دانش دانشجویان به روز نیست و دانشجوی حسابداری بعد از فارغ التحصیل از دانشگاه آمادگی کافی برای ورود بر بازار کار را ندارد. علت اصلی این آمادگی نداشتن را باید در دروسی که در دانشگاه پاس می کند جستجو کرد. مطالبی که دانشجویان در دانشگاه یاد می گیرند با مفاهیم کاری در بازار کار متفاوت می باشد. به نظر من به جهت اینکه حسابدار در جامعه کنونی، یک حسابدار کامل باشد باید ۳۰ درصد وقتش را در دانشگاه تحصیل کند و ۷۰ درصد وقتش مشغول کارآموزی باشد.
این دانشجوی حسابداری تصریح کرد: همان گونه که سالهای اخیر اساتید دانشگاه اعتراضات خویش را به وزارت علوم اعلام کردند، یکی از مطالبات اصلی دانشجویان حسابداری تغیرات اساسی در واحدهای درسی است.
خسروانیان، یکی دیگر از مطالبات حسابداران را انجام تعهدات توسط کارفرمایان دانست و خاطرنشان کرد: به کرات اتفاق میفتد که تعهداتی که کارفرمایان در برابر حسابداران دارند، صورت نمی گیرد. از طرفی تعهدات حسابداران نسبت کارفرمایان نیر گاهی اوقات صورت نمی گیرد. همکاران ما در بعضی مسائل حقوق کارفرما را اعاده نمی کند و همین سبب بی اعتباری صنف حسابداران خواهد شد، ازاین رو از دولت و مجلس شورای اسلامی تشکیل سازمان نظام حسابداری را مطالبه می کنم تا حسابداران کشور زیر نظر یک نظام واحد و دارای اعتبار حقوقی کار کنند.
او افزود: اگر سازمان نظام حسابداری همچون سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی شکل بگیرد، حسابدارها هم تحت عناوینی همچون حسابدار عمومی و تخصصی رتبه بندی خواهند شد و شماره نظام حسابداری به آنان اختصاص می یابد. در این شرایط است که کارفرما و حسابدار مجبور به انجام تعهدات نسبت به یکدیگر خواهند شد.
این دانشجوی رشته حسابداری با اشاره به اینکه یکی دیگر از مطالبات دانشجویان این رشته، ایجاد تغییرات اساسی در ساختار درسی دروس حسابداری است، افزود: حسابداران کشور پس از فارغ التحصیلی به دلیل کافی نیودن دروس دانشگاه برای بازار کار، نیازمند چندین ماه کارآموزی مجانی در شرکتهای خصوصی هستند و به طور عمده حقوقی در ازای کار خود دریافت نخواهند کرد. گاهی اوقات دانشجویان در دوره کارآموزی به علل مختلف از یادگیری منصرف شده و تغییر رویه می دهند، ازاین رو مطالبه اصلی دانشجویان اینست که دروس حسابداری بگونه ای باشد که حداقل ۵۰ درصد مطالبات بازار را در حوزه های عملی وتئوری پوشش دهد.
او در انتها سخنانش به مردم و اصناف و کسب وکارهایی که در واحد های صنفی خود نیازمند حسابدار هستند سفارش کرد که به کار و امور حسابداری خود اهمیت بدهند چونکه در آینده نه چندان دور، این همکاران حسابدار هستند که با دقت در کارها و صورت حساب های مالی، از تعهدات صاحبان اصناف در مقابل اداره دارایی دفاع خواهند کرد، ازاین رو ضروری است که کارفرمایان حسابداری را در مجموعه خود استخدام کنند که نسبت تعهدات خودش به کارفرما پایبند باشد. هوش مصنوعی از دروس غایب است
یکی دیگر از دانشجویان حسابداری دانشگاه اصفهان که نخواست نامش ذکر شود هم تاکید کرد: رشته حسابداری، یک رشته مبتنی بر تجربه است و بنابراین ارتباط با جامعه صنعتی در آن دارای اهمیت است. این درحالی است که تابحال ارتباط با صنعت در گروه حسابداری دانشگاه اصفهان اتفاق نیفتاده است. دانشجویان حسابداری، مسائل آکادمیک را پشت سر می گذرانند و وقتی وارد بازار کار می شوند، با تعارضاتی مواجه می شود و تفاوت های فاحشی بین مسائلی در دانشگاه مطالعه کرده و مسائلی که در بازار کار با آن مواجه می باشد، همچون سند زدن و حساب کردن می بیند.
او ضمن اشاره به این که دانشجویان حسابداری تنها نیازمند مباحث آکادمیک و دانشگاهی این رشته نیستند و کسب مهارت های حسابداری هم برای آنان دارای اهمیت است، اضافه کرد: یک حسابدار ضروری است که با نرم افزارهای حسابداری، مباحث بازار سرمایه، بورس و فارکس و رمز ارز آشنا باشد و از سایت های در ارتباط با اسناد مالی شناخت داشته باشد و کار کردن با آنها را آموخته باشد. در دانشگاه اصفهان در ترم جدید وضعیت بهتر شده است، اما در ترم های گذشته این گونه آموزش ها اصلا وجود نداشت.
این دانشجوی حسابداری، افزود: علیرغم این که سرفصل هایی که به ما تدریس می شود، خوب و جذاب هستند، اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بشکلی این دروس را برنامه ریزی کرده که کاربردی نیستند. بعنوان مثال درس بازار سرمایه در حالیکه سه واحد است و عنوان خوبی دارد، از خروجی قابل قبولی برخوردار نیست و دانشجوی این درس بعد از گذراندن ۱۶ جلسه سه ساعته، غیر از مقداری داده های آکادمیک، محتوای مفیدی را نیاموخته است.
او با تکیه بر این که ضروری است که همه رشته های دانشگاهی بر مبنای پیشرفت های علمی به روز شوند، افزود: بعنوان مثال امروزه پدیده هوش مصنوعی امروزه دانشی نوین است و اساتید ما اعتقاد دارند که تا ۱۰ سال آینده چیزی بعنوان حسابداری به معنای فعلی وجود نخواهد داشت و تنها حسابداری مبتنی بر تحلیل اطلاعات مالی باقی خواهند ماند. هوش مصنوعی بخش زیادی از فعالیتهای آماری را انجام خواهد داد و احتیاج به متخصصانی دارد که مبانی رشته های مالی را مطالعه کرده باشند و نیاز است که بر مبنای دستاوردهای جدید علمی محتواهای درسی به روز شوند. البته به شکل غیررسمی در بعضی از دانشگاه ها این بروزرسانی ها انجام شده، اما به صورت رسمی و در وزارت خانه هنوز چنین چیزی مطرح نشده است.
منبع: پرتوبلاگ
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب