معاون آموزشی وزارت علوم:
دانشجویان ممتاز دانشگاه ها بدون آزمون وارد مقاطع تحصیلی بالاتر می شوند
پرتوبلاگ: معاون آموزشی وزارت علوم از مذاکره با بنیاد ملی نخبگان بمنظور جذب بدون آزمون دانشجویان ممتاز دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی بالاتر آگاهی داد.
به گزارش پرتوبلاگ به نقل از ایسنا، دکتر روح الله رازینی در مراسم قدردانی از دانشجویان المپیادی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که امروز در مجموعه تالارهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به اینکه باید مسیرهای بازی برای نخبگان در کشور ایجاد نماییم تا نخبگان از راه این مسیرها به اهداف خود برسند، اظهار داشت: ما در وزارت علوم با همکاری بنیاد ملی نخبگان یک سری ظرفیت هایی را در زمینه عرضه تسهیلات به نخبگان بوجود آورده ایم که یکی از این موارد تحصیل در رشته های اولویت دار کشور است.
ایشان در ادامه تصریح کرد: دانشجویان مستعد و ممتازی که در رشته های اولویت دار کشور تحصیل کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت و این دانشجویان در طول تحصیل از حمایت هایی نظری دریافت حقوق و فرصت های مطالعاتی بهره مند خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در جهت پشتیبانی از تحصیل دانشجویان در رشته های راهبردی مصوبات خوبی هم به تازگی به تصویر رساندیم که یکی از برنامه های ما در طول برنامه هفتم توسعه در جهت پشتیبانی از تحصیل در رشته های اولویت دار جذب ۵۰۰۰ دانشجو در این رشته و اعزام ۲۰۰۰ دانشجوی دیگر به فرصت های مطالعات خارج از کشور است که خوشبختانه این مصوبه در شورایعالی عطف به تصویب رسیده است.
وی افزود: طی مذاکره ای که با بنیاد ملی نخبگان انجام دادیم دانشجویان ممتاز با شرایط حداقلی و در مقطع بالاتر بدون آزمون پذیرفته خواهند شد و نتیجه این مذاکره بزودی اعلام خواهد شد.
رازینی با تکیه بر این که نگاه وزارت علوم به نخبگان، استعدادهای برتر و دانشجویان ممتاز نگاه حمایتی است، اظهار داشت: این دانشجویان از چه جهت برای ما پرارزش هستند. اول این که به علت قرار گرفتن در تراز علمی بالا برای ما قابل تکریم هستند؛ دوم این که این دانشجویان باعث سربلندی کشور می شوند و سوم این که پیشرفت و توسعه کشور بدون توجه و وجود نخبگان امکانپذیر نیست، بنابراین توجه به حفظ و همینطور ایجاد مسیر برای رشد نخبگان جزو تکالیف وزارت علوم به حساب می آید.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه ما آنگونه که باید نتوانستیم سیستم و سازوکارهای آموزش عالی را بر پایه استعدادهای برتر برنامه ریزی نماییم، اظهار داشت: نظام آموزش عالی ما در بعضی موارد بیشتر برای افراد ضعیف طراحی شده است؛ بگونه ای که ما در کمیسیون موارد خاصی داریم که هر دانش آموزشی مورد آموزشی داشته باشد، مسایل آموزشی آنها در این کمیسیون بررسی می شود؛ اما آنگونه که باید نتوانستیم سیستم و سازوکارهای آموزش عالی را بر پایه استعدادهای برتر برنامه ریزی نماییم که باید بازبینی اساسی در این حوزه داشته باشیم.
رازینی ضمن اشاره به گنجاندن ۵ تا ۱۵ واحد درس مهارتی در بسته های آموزشی دانش آموزان اظهار داشت: توجه به آموزش های مهارتی به منظور آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار در دوران فارغ التحصیلی یکی از سیاستهای وزارت علوم است که در این خصوص بسته های درسی مهارتی طراحی و آموزش آنها اجرایی می شود.
او در آخر با تکیه بر این که نخبگان نسبت به کشور خود احساس مسئولیت داشته باشند، اظهار داشت: نخبگان نباید فراموش کنند که پا روی دوش چه کسانی گذاشتند تا در راه موفقیت گام بردارند و اگر به جایی رسیدند علاوه بر حمایت های خانواده از هزینه های بیت المال کشور استفاده کردند و باید نسبت به کشور خود بعد از فارغ التحصیلی احساس مسئولیت داشته باشند؛ضمن این که توجه داشته باشند که در دوران زندگی خود تک بعدی رشد نکنند؛ بلکه باید رشد چند بعدی داشته باشند و در کنار تحصیل و زندگی علمی مهارت های اولیه زندگی خویش را هم کسب کنند تا در آینده با مشکلات مواجه نشوند.
منبع: پرتوبلاگ
این مطلب پرتوبلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب